Kupno używanego auta jest związane z niemałym ryzykiem. Nie każdy może sobie pozwolić na samochód z salonu. Zatem, co należy zrobić, aby nie wyrzucić pieniędzy w błoto? Na samym początku należy wspomnieć, że mamy wiele możliwości na sprawdzenie auta przed kupnem. Przede wszystkim mamy do dyspozycji usługę przeglądu przedzakupowego, stacje szybkiej obsługi czy serwisy dilerskie. Jeżeli posiadamy odpowiednie umiejętności, wtedy możemy sami rozpocząć oględziny. Jednak w przypadku, gdy nie jesteśmy pewni swoich możliwości, doskonałym rozwiązaniem będzie powierzenie tego zadania dla specjalisty, który zajmuje się tego typu sprawami na co dzień.
Niezależny serwis
W wielu przypadkach serwis ma dostęp do baz danych, dzięki czemu w łatwy sposób można sprawdzić przebieg. W specjalistycznym serwisie pracują osoby, które posiadają dużą wiedzę. Jednak, aby nie czekać długo w kolejce, wizytę należy planować z wyprzedzeniem. W sytuacji, gdy auto będzie godne zakupu, można określić przewidywane koszty usunięcia awarii, które mogą nam się przytrafić w przyszłości.
Autoryzowana stacja obsługi
W przypadku warsztatów dilerskich mamy do dyspozycji historię serwisową określonego egzemplarza, specjalny sprzęt diagnostyczny, który pozwala na sprawdzenie przebiegu z modułów. Oprócz tego po zakończeniu oględzin otrzymujemy raport z podsumowaniem. Warto mieć na uwadze, że takie stacje zatrudniają praktykantów i to właśnie im powierzają takie czynności. Koszt takiej usługi wynosi zazwyczaj od 200 do 400 zł. W niektórych przypadkach możemy zapłacić nawet ponad 500 zł.
Jeżeli posiadamy samochód marki, która posiada informacje o historii serwisowej, wtedy ASO będzie świetnym rozwiązaniem.
Jak samemu skontrolować samochód?
W czasie oględzin przed zakupem auta powinniśmy sprawdzić, czy występują ślady uszkodzeń na szybach, ślady korozji na nadwoziu, czy uszkodzenia karoserii. Oprócz tego należałoby zwrócić uwagę na stan ogumienia, czyli wysokość bieżnika, a także jego równomierne zużycie, rodzaj opon, stan tarcz hamulcowych, działanie drzwi.
Kontrola komory silnika, poziomu płynów eksploatacyjnych oraz wydajności układu klimatyzacji także jest dosyć ważną sprawą.
Dodatkowo warto sprawdzić działanie zamków oraz barwy spalin.
Samochód w czasie jazdy próbnej
Jazdę próbną trzeba zacząć od kilku minut pracy silnika na biegu jałowym. Następnie powinno sprawdzić się wszystkie układy auta, jadąc z małą oraz dużą prędkością. Uwzględniamy w głównej mierze pracę rozrusznika, stabilność pracy silnika, kontrolki, które informują nas o awariach, prace układu chłodzenia, szarpnięcia podczas jazdy, reakcję na ruchy kierownicą, prace układu wydechowego i zawieszenia.
Raport VIN
Niektórzy sprzedawcy dodają w swoim ogłoszeniu numer VIN, dzięki czemu można zobaczyć ostatni przebieg, zarejestrowany przez diagnostę, ilość właścicieli, historię OC, ale również datę sprzedaży, co jest naprawdę ogromną zaletą. Chcąc skorzystać z serwisu, potrzebny jest także nr rejestracyjny oraz początkowa data rejestracji samochodu.