Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że wymiana płynu chłodniczego nie jest tak skomplikowanym zadaniem, jak mogłoby się wydawać. Od czego powinno się zacząć?
Otwieranie zaworów
Rekomendowane jest rozpoczęcie od otworzenia korków chłodnicy, a także zbiornika wyrównawczego. Stary płyn należy spuścić otwierając zawór spustowy w dolnej części chłodnicy. Zużyty specyfik musi być oddany do utylizacji. Warto również sprawdzić stan węży ciśnieniowych i chłodnicy, gdyż nieszczelności mogłyby się przyczynić do wycieku płynu chłodniczego.
Płukanie układu chłodzenia
Kolejnym etapem będzie dokładne przepłukanie układu wodą destylowaną. Rekomendowane jest dodanie do niej preparatu płuczącego. Następnie należy zamknąć zawór spustowy i korek chłodniczy oraz zalać układ mieszanką. W tym momencie można odpalić pojazd. Koniecznie trzeba pamiętać, aby nadmuch w kabinie był ustawiony na maksymalną wartość oraz temperaturę. Warto odczekać od 15 do 20 minut, by silnik zdążył się nagrzać. Później należy wyłączyć samochód i poczekać, aż silnik ostygnie. Jeżeli będzie już zimny, można zalać zawartość układu chłodzącego poprzez zawór spustowy. Wspomniane czynności muszą być powtórzone do momenty, aż przepracowana woda będzie posiadała przezroczystą barwę.
Napełnianie układu i dolewanie płynu chłodniczego
Przepłukaną chłodnicę trzeba zalać płynem chłodniczym do maksymalnego poziomu. Kolejnym etapem będzie ponowne uruchomienie samochodu i gorącego nawiewu. Należy oczywiście przez cały czas dokładnie sprawdzać ilość płynu na kontrolce. W przypadku, gdy jej wartość spadnie poniżej maksymalnego poziomu, rekomendowane jest dolanie płynu. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że cała operacja zostanie zakończona sukcesem dopiero wtedy, gdy nagrzewnica będzie działała na „maksa”, z kolei ilość omawianego płynu chłodniczego będzie utrzymywała się na równym poziomie.
Odpowietrzanie układu chłodzenia
Jest to zdecydowanie bardziej istotna kwestia, niż mogłoby się wydawać. Warto odpowietrzyć cały układ po wymianie płynu. Nie wszyscy wiedzą, że eliminacja pęcherzy powietrza z obiegu zagwarantuje chłodnicy odpowiednie warunki działania. Warto w tym celu dokładnie zlokalizować zawór odpowietrzający, a następnie go odkręcić.
Należy poczekać do momentu, w którym płyn będzie powoli wyciekać. Jest to sygnał dla użytkownika, że układ został prawidłowo odpowietrzony. Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że umiejscowienie wspomnianego zaworu będzie różniło się w zależności od silnika. Godny uwagi jest również fakt, że niektóre modele są pozbawione tego rozwiązania.